9. CHEMIN DE STE CATHERINE


 

Voluit is de naam van de straat waaraan BRANCASSI ligt eigenlijk Chemin Rurale de Ste Catherine en die toevoegingrurale is er niet voor niks. Het is eigenlijk een landweggetje dat aan de westkant van het dorp naar boven loopt richting de rotonde, waar het verkeer zich in drie richtingen kan voortzetten: rechtsaf is terug naar het dorp, rechtdoor is richting het Lac de St. Croix en linksaf gaat naar Moissac-Bellevue en Régusse.

Maar er is iets raars met ons weggetje. In de eerste plaats dat het naar boven toe gedeeltelijk éénrichtingsverkeer kent, maar na ongeveer 500 meter wordt het plotseling tweerichtingsverkeer. Dit om de bewoners van het zijweggetje links de gelegenheid te geven hun huizen vanaf de rotonde te bereiken. Zonder dat zouden zij om thuis te komen eerst weer het hele dorp door moeten.

 

Maar de toerist die, aangekomen bij genoemde rotonde, denkt een mooie, rechtstreeksere weg naar het dorp te hebben ontdekt, rijdt de twee-baans Chemin in, merkt het na het eerste zijweggetje opgestelde éénrichtingsverkeer bord (zie foto) niet op en komt iets verderop luid toeterende en zwaaiende tegenliggers tegen, die hem erop wijzen dat hij daar niet mag rijden.

Het laatste deel van onze Chemin, waar deze dus weer tweerichtingsverkeer is, maakt bovendien een ongeveer haakse bocht naar links, waarbij het uitzicht op mogelijk tegemoetkomend verkeer nihil is. Het wachten is op het verdronken kalf voordat deze put hier door het Conseil Municipale wordt gedempt.

 

Daarbij is de moderne gsm-navigatie in auto’s trouwens niet erg behulpzaam. Automobilisten die vanuit het zuiden naar het Lac willen, worden net vóór dat zij in het centrum van AUPS zijn, naar links gestuurd, waar een piepklein weggetje ze uiteindelijk binnendoor op de Chemin St.  Catherine doet belanden. De aan dit piepkleine weggetje woonachtige ex-burgemeester van AUPS heeft er overigens wel voor gezorgd, dat er, vlak voor zijn woning, forse verkeersdrempels zijn geplaatst. Maar ja, dat weten ze bij Tom-tom niet. Zie het kaartje waar deze sluiproute is aangegeven.

Daarna kan dan de beklimming van onze Chemin de Ste Catherine beginnen. En omdat deze rurale weg een fel stijgingspercentage kent, houdt niemand zich vervolgens aan de daar duidelijk voorgeschreven max. snelheid van 30 km per uur.

Vervolgens komen zij dan halverwege bij een scherpe bocht naar rechts, die door gehaaste automobilisten (en dat zijn ze bijna allemaal) zodanig wordt afgesneden, dat nietsvermoedende van de andere kant komende voetgangers (meestal campinggasten die met de verkeerssituatie hier niet bekend zijn) die naar beneden komen lopen, deze auto’s maar nauwelijks kunnen ontwijken, of liever omgekeerd.

Een op verzoek van mijn vrouw onlangs vlak vóór die bocht geplaatst waarschuwingsbord (zie foto) was na enkele dagen al weer geheel verdwenen.

Ook is op deze foto goed te zien dat de gele streep (inmiddels fris wit overgeschilderd, dat dan weer wel) direct na het bord onderbroken begint te raken, zodat de bewoners van ons buurhuis legaal hun erf in kunnen. Maar zo deze onderbreking überhaupt al nodig was geweest, gebeurt dit te vroeg. Dit nodigt immers de naar boven racende auto's uit om juist dáár – zodra de streep onderbroken is en dáár mag je er dus overheen - te beginnen met het afsnijden van de bocht.

In de loop van de jaren hebben we het verkeer op onze Chemin behoorlijk zien toenemen. Maar behoudens de twee genoemde problemen hebben we er, voornamelijk aan de achterkant van BRANCASSI levend, eigenlijk helemaal geen last van. Toch blijven we hopen op de realisatie van de in een van de volgende hoofdstukken beschreven contournement.

  

Transhumance

 

 

In de omgeving van AUPS worden nog veel schapen gehoed. Deze schapen moeten op gezette tijden verhuizen naar oorden waar het gras groener en hoger is. Deze schapentrek wordt transhumance genoemd en die komt elk jaar een paar keer door onze straat.

Als je het treft en thuis bent als ze langs komen dan word je daar op attent gemaakt door een onbestemd geluid in de verte, dat heel langzaam steeds dichterbij komt en steeds duidelijker lijkt afkomstig te zijn van iets weg heeft van een verzameling koeienbellen.

Tenslotte wordt het duidelijk. Je rent naar de weg, nog juist op tijd om een paar foto’s te maken. Een straat vol schapen, waarvan sommige zich tegoed doen aan je heg en binnen een mum zijn ze weg en kijk je in het ruim van een soort bezemwagen, waarin de schapen worden gestopt die de reis niet lopend of levend konden voltooien.

Vooral voor onze kleinkinderen was dit destijds een onvergetelijke ervaring.

 

 

 

Soms gebeurde er iets op onze Chemin. Bijvoorbeeld toen er een waterleiding sprong en de hele boel al spoedig blank stond. De pompiers waren snel ter plaatse. Ze waren er wel, maar ze keken er slechts naar. De waterleidingmaatschappij S.E.E.R.C. was snel gewaarschuwd, het lek snel gemaakt en het gat gedicht, zodat de racebaan weer in gebruik kon worden genomen.

 

vorige

inhoudsopgave

volgende