13. DE CONTOURNEMENT

 

 

Een kwestie die AUPS al sinds mensenheugenis bezig houdt (nu ja, mensenheugenis, in ieder geval veel langer dan wij er wonen) betreft de (on)wenselijkheid van de aanleg van een “contournement”, of rondweg, die het doorgaande verkeer naar en uit het noorden buiten het centrum van het dorp zou moeten houden.Vooral tijdens het toeristische (hoog)seizoen leidt dit verkeer, en in et bijzonder dat van en naar (de campings rond) het Lac de St. Croix, tot aanzienlijke filevorming en wordt het er rond de populaire woensdag- en zaterdagmarkt in ons dorp allemaal niet gezelliger op.

Hierboven is aangegeven hoe totnu toe de rijmogelijkheden worden benut. De blauwe route is die voor het verkeer dat uit het noorden komt de enige weg die men kan nemen. Nadert men AUPS van de westkant dan is ook de blauwe route het meest aangewezen. Dus tot het begin van het dorp rijden en vervolgens via een redelijk berijdbareweg richting de rotonde, waar men kan kiezen voor de wegen naar resp. het Lac en die naar de noordelijker dorpen Moissac, Régusse etc.

Maar dan is er de moderne TomTom-achtige navigatie in de moderne auto. Deze roept nl. op tot het nemen van de rode sluiproute. Deze loopt via een uiterst smal weggetje met tweemaal een vervelende verkeersdrempel, die uitmondt in een weggetje langs het kerkhof om tenslote over te gaan in de Chemin rurale de de Ste Catherine, zoalsdeze weg officieel heet. Precies: de weg waaraan Brancassi is gelegen. Deze route wordt trouwens ook door veel dorpelingen gemakkelijk gevonden om naar de eerdergenoemde rotonde te rijden. Want deze Chemin mag dan officieel "rurale" heten en dus eigenlijk niet voor zwaar verkeer bedoeld, maar hij is wel korter dan de blauwe route.

De oplossing is natuurlijk de nog niet bestaande groene route, waartoe de gemeente al wel vele voorzieningen heeft getroffen, maar waarvoor de plannen al jaren blijven steken in een op dit punt verdeelde gemeenteraad.

In tegenstelling tot de meeste dorpen in Frankrijk die over een historisch centrum beschikken (en zeker als ze zichzelf zoals AUPS als een “ville de caractère” afficheren) heeft ons dorp nog steeds geen rondweg. In de gemeenteraad houden de voor- en tegenstanders elkaar al jarenlang globaal in evenwicht en geeft de mening van de burgemeester meestal de doorslag. Zo heeft ook de huidige burgemeester (één van de beide apothekers) zich na zijn aantreden steeds onmiskenbaar verzet tegen de aanleg van zo’n rondweg (stond overigens niet in zijn verkiezingsprogramma noch in dat van de twee andere partijen). De motivering van de tegenstanders is natuurlijk gelegen in de vrees dat een rondweg om AUPS het lokale (horeca)bedrijfsleven teveel zou duperen.

Toch hadden voorgangers van de huidige gemeenteraad eerder al ingrijpende maatregelen genomen om het project, zo het ooit zou worden aangenomen, te faciliteren. O.a. werden er destijds grootscheepse onteigeningsprocedures gestart, die mede ten doel hadden om de aanleg van de nu al in het hoogseizoen broodnodige extra-parkeerplaatsen te kunnen realiseren. Maar de huidige gemeenteraad had waarschijnlijk niet gerekend op een aanbod van het hoger geplaatste Conseil Général. Dat stelde gelden bescjikbaar voor een onderzoek  naar de haalbaarheid van zo’n “contournement”. Met e.e.a. zou een bedrag van ruim 1 miljoen euro zijn gemoeid.

Tot verbazing van elen weigerde de gemeenteraad uiteindelijk in meerderheid dit genereuze gebaar van het Conseil Général te aanvaarden. Dus kon nu met dit geld omliggende gemeentes gelukkig gemaakt worden.

 

vorige

inhoudsopgave

volgende