13. DE CONTOURNEMENT
Een kwestie die AUPS al sinds mensenheugenis bezig houdt (nu ja, mensenheugenis, in ieder geval veel langer dan wij er wonen) betreft de (on)wenselijkheid van de aanleg van een “contournement”, of rondweg, die het doorgaande verkeer naar en uit het noorden buiten het centrum van het dorp zou moeten houden.Vooral tijdens het toeristische (hoog)seizoen leidt dit verkeer, en in et bijzonder dat van en naar (de campings rond) het Lac de St. Croix, tot aanzienlijke filevorming en wordt het er rond de populaire woensdag- en zaterdagmarkt in ons dorp allemaal niet gezelliger op.
Hierboven is aangegeven
Maar dan is er de moderne TomTom-achtige navigatie in de moderne auto. Deze roept nl. op tot het nemen van de rode sluiproute. Deze loopt via een uiterst smal weggetje met tweemaal een vervelende verkeersdrempel, die uitmondt in een weggetje langs het kerkhof om tenslote over te gaan in de Chemin rurale de de Ste Catherine, zoalsdeze weg officieel heet. Precies: de weg waaraan Brancassi is gelegen. Deze route wordt trouwens ook door veel dorpelingen gemakkelijk gevonden om naar de eerdergenoemde rotonde te rijden. Want deze Chemin mag dan officieel "rurale" heten en dus eigenlijk niet voor zwaar verkeer bedoeld, maar hij is wel korter dan de blauwe route.
De oplossing is natuurlijk de nog niet bestaande groene route, waartoe de gemeente al wel vele voorzieningen heeft getroffen, maar waarvoor de plannen al jaren blijven steken in een op dit punt verdeelde gemeenteraad.
In
tegenstelling tot de meeste dorpen in Frankrijk die over een historisch centrum
beschikken (en zeker als ze zichzelf zoals AUPS als een “ville
de caractère” afficheren) heeft
ons dorp
nog steeds geen rondweg. In de gemeenteraad houden de voor- en tegenstanders
elkaar al jarenlang globaal in evenwicht en geeft de mening van de burgemeester
meestal de doorslag. Zo heeft ook de huidige
burgemeester (één van de beide apothekers) zich na zijn aantreden steeds onmiskenbaar verzet tegen de aanleg
van zo’n rondweg (stond overigens niet in zijn verkiezingsprogramma noch in dat
van de twee andere partijen). De motivering van de tegenstanders is
natuurlijk gelegen in de vrees dat een rondweg om AUPS het lokale
(horeca)bedrijfsleven teveel zou duperen.
Toch
hadden voorgangers van de huidige gemeenteraad eerder al ingrijpende
maatregelen genomen om het project, zo het ooit zou worden aangenomen, te faciliteren.
O.a. werden er destijds grootscheepse onteigeningsprocedures gestart, die mede
ten doel hadden om de aanleg van de nu al in het hoogseizoen broodnodige
extra-parkeerplaatsen te kunnen realiseren. Maar de huidige gemeenteraad had
waarschijnlijk niet gerekend op een aanbod van het hoger geplaatste Conseil Général. Dat stelde gelden bescjikbaar
voor
een onderzoek naar de haalbaarheid van zo’n “contournement”.
Met e.e.a. zou een bedrag van ruim 1 miljoen euro zijn gemoeid.
Tot
verbazing van elen weigerde de gemeenteraad uiteindelijk in meerderheid dit
genereuze gebaar van het Conseil Général te
aanvaarden. Dus kon nu met dit geld omliggende gemeentes gelukkig gemaakt
worden.